sprzęganie i rozprzęganie wagonów i pojazdów trakcyjnych;
zabezpieczanie odstawionego taboru kolejowego przed zbiegnięciem;
obsługiwanie przydzielonych zwrotnic w czasie wykonywania pracy manewrowej;
sprawdzanie stanu rozjazdów, na których odbywa się praca manewrowa;
wykonywanie prac związanych z odpowiednim zestawianiem, odstawianiem i dostawianiem wagonów w składzie pociągów.
Dyżurny ruchu:
prowadzenie ruchu pociągów osobowych i towarowych w obrębie stacji;
obsługiwanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym, służących do przygotowania dróg przebiegu dla pociągów;
posługiwanie się środkami łączności przy wykonywaniu pracy;
nadzorowanie pracy nastawniczego, zwrotniczego i konserwatora zwrotnic;
koordynowanie pracy manewrowej na stacji;
prowadzenie i nadzorowanie pracy na stacji rozrządowej;
nadzorowanie pracy związanej z formowaniem, sprawdzaniem i wyprawianiem pociągów;
wykorzystywanie pojazdów trakcyjnych w pracy manewrowej i obsłudze bocznic;
prowadzenie dokumentacji ruchu pociągów w obrębie stacji;
koordynowanie pracy innych służb kolejowych w rejonie stacji;
zapewnianie bezpiecznych warunków pracy podległym zespołom pracowniczym;
współdziałanie z różnymi posterunkami w rejonie stacji i dyspozyturą rejonową w zakresie organizacji przewozów.
Maszynista spalinowych pojazdów trakcyjnych:
prowadzenie pojazdu trakcyjnego zgodnie z rozkładem jazdy i obowiązującymi przepisami;
pełnienie obowiązków kierownika pociągu w czasie jazdy luzem lub prowadzenie pociągu towarowego z hamulcem zespolonym bez drużyny konduktorskiej;
wykonywanie poleceń kierownika pociągu i dyżurnego ruchu podczas prowadzenia pociągu;
wykonywanie prac manewrowych na stacjach rozrządowych oraz obsługiwanie bocznic kolejowych różnych zakładów przemysłowych;
usuwanie drobnych usterek pojazdów trakcyjnych;
utrzymywanie pojazdu w czystości, a szczególnie kabiny maszynisty, przedziału maszynowego, szyb i reflektorów;
obsługa i utrzymanie w należytym stanie technicznym pojazdu trakcyjnego przydzielonego mu na stałe lub na czas wykonywania przez niego pracy;
regularne uczęszczanie na szkolenia okresowe, badania lekarskie i egzaminy sprawdzające;
prowadzenie dokumentacji eksploatacyjnej dotyczącej obsługiwanego pojazdu trakcyjnego;
stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony od porażeń prądem elektrycznym oraz ochrony środowiska;
obsługiwanie urządzeń łączności przewodowej i bezprzewodowej;
nadzorowanie i kierowanie pracą przydzielonych pomocników maszynistów oraz praktyczne szkolenie ich w zakresie obsługi pojazdu trakcyjnego i prowadzenia pociągu.
Ustawiacz:
organizowanie właściwego wykonywania pracy z taborem kolejowym przez zespół manewrowy;
koordynowanie pracy lokomotyw oraz poszczególnych czynności podczas wykonywania prac manewrowych przy zestawianiu wagonów w grupy relacyjne i zestawianiu składów pociągów;
nadzór nad wykonywaniem pracy manewrowej w sposób zapewniający bezpieczeństwo ludzi i taboru oraz terminowość obsługi punktów ładunkowych;
szczególny nadzór nad wykonywaniem prac z taborem kolejowym załadowanym towarami niebezpiecznymi;
stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony od porażeń prądem elektrycznym oraz ochrony środowiska;
obsługiwanie urządzeń łączności przewodowej i bezprzewodowej;
nadzorowanie innych pracowników;
wykonywanie niektórych czynności z zakresu manewrowego, dopuszczonych przepisami w sprawie zasad i warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji;
pełnienie obowiązków kierownika pociągu przy obsłudze bocznic kolejowych
Rewident taboru:
przeglądanie taboru kolejowego przybyłego z drogi;
wykonywanie drobnych napraw wagonów bez wyłączana ich z ruchu;
badanie wagonów po rozładunku i załadunku;
kierowanie do odpowiednich warsztatów wagonów z upływającym lub przekroczonym terminem naprawy okresowej oraz wagonów do naprawy bieżącej w wagonowni lub na torach wydzielonych;
sprawdzanie taboru kolejowego po wykolejeniu i decydowanie o jego dopuszczeniu do ruchu;
sprawdzanie stanu technicznego pociągu przed jego wyjazdem i dopuszczanie pociągu do jazdy;
wykonywanie próby hamulców zespolonych przed odjazdem pociągu;
obserwowanie i nadzorowanie taboru kolejowego w czasie pracy przewozowej;
posługiwanie się przepisami i instrukcjami związanymi z obsługą, naprawą i utrzymaniem taboru kolejowego;
stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony od porażeń prądem elektrycznym oraz ochrony środowiska;
posługiwanie się urządzeniami łączności przewodowej i bezprzewodowej;
kierowanie zespołami ludzi przy naprawie i obsłudze taboru kolejowego
Toromistrz:
przeprowadzanie bieżących, okresowych i specjalnych przeglądów linii kolejowych w wyniku obchodów pieszych;
wykonywanie w określonych terminach szczegółowych pomiarów toru przez sprawdzanie szerokości, położenia toru w profilu poprzecznym i podłużnym, położenia toru w planie;
sprawdzanie stanu przytwierdzeń i pełzania toru, stanu zużycia szyn i podkładów, stanu zanieczyszczenia podsypki oraz odwodnienia torowiska i związanych z tym urządzeń;
dokonywanie w określonych terminach szczegółowych oględzin i badań technicznych rozjazdów i skrzyżowań;
sprawdzanie stanu szyn w torach kierunkowych, na górkach rozrządowych, stanu przyrządów wyrównawczych na mostkach kolejowych oraz krzyżownic przy obrotnicach;
sprawdzanie stanu budowli inżynierskich urządzeń drogowych i stacyjnych;
informowanie innych służb kolejowych o zauważonych usterkach w pracy urządzeń: sterowania ruchem kolejowym, teletechnicznych, energetycznych i zasilania trakcji elektrycznej;
wykonywanie, organizowanie i nadzorowanie robót z zakresu napraw konserwacyjnych toru, rozjazdów, podtorza i obiektów inżynierskich, a także napraw bieżących drogi kolejowej;
zabezpieczanie prawidłowego i dokładnego wykonywania robót oraz właściwe osłonięcie miejsca pracy sygnałami i wskaźnikami;
posługiwanie się przepisami z zakresu budowy i utrzymania dróg kolejowych oraz o ruchu drezyn, wózków roboczych, maszyn drogowych i pociągów gospodarczych uruchamianych do wykonywania prac drogowych;
posługiwanie się schematami rozjazdów, czytanie rysunków technicznych, wykonywanie szkiców odręcznych, a także wykonywanie pomiarów instrumentami do niwelacji i tyczenia osi toru i obiektów
Automatyk sterowania ruchem kolejowym:
montowanie, obsługiwanie i eksploatowanie podzespołów i zespołów urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacjach, liniach kolejowych i na przejazdach kolejowych;
budowanie i eksploatowanie sieci zasilających urządzenia sterowania ruchem kolejowym;
czytanie i wykonywanie rysunków technicznych elementów podzespołów i zespołów urządzeń;
czytanie i wykonywanie planów schematycznych urządzeń sterowania ruchem na stacjach;
organizowanie prac podczas budowy, przebudowy, konserwacji, przeglądów okresowych i badań diagnostycznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
wykonywanie pomiarów i prób w czynnych urządzeniach sterowania ruchem kolejowym oraz w czasie ich budowy i przebudowy;
prowadzenie dokumentacji eksploatacyjnej urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
instalowanie i sprawdzanie urządzeń ochrony przeciwporażeniowej;
ocenianie ogólnego stanu technicznego toru i rozjazdów w zakresie związanym z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym;
obsługiwanie systemów łączności i informatycznych związanych z eksploatacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
kwalifikowanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym do remontu;
wykonywanie napraw bieżących, remontów, pomiarów i regulacji urządzeń;
zabezpieczanie stanu urządzeń po wypadku lub wydarzeniu kolejowym
Dróżnik przejazdowy:
obsługa rogatek na przejazdach kolejowych strzeżonych;
obserwowanie przejeżdżającego taboru kolejowego pod kątem jego prawidłowego osygnalizowania oraz usterek w pracy podwozia i nadwozia;
informowanie najbliższego posterunku ruchu o zauważonych usterkach w przejeżdżającym taborze kolejowym;
dbanie o prawidłowe działanie wszystkich urządzeń znajdujących się w obrębie przejazdu kolejowego;
utrzymywanie w należytym stanie przyborów sygnałowych, tarcz, wskaźników i podstawowych narzędzi do konserwacji torów;
wykonywanie prostych prac przy konserwacji toru kolejowego w obrębie przejazdu;
osygnalizowanie miejsc uszkodzeń toru oraz innych przeszkód na torze, zagrażających bezpieczeństwu ruchu pociągów;
utrzymywanie w czystości i porządku powierzonego przejazdu, a w okresie zimowym posypywanie piaskiem drogi kołowej i odśnieżanie powierzonego terenu;
posługiwanie się instrukcjami dróżnika przejazdowego i obchodowego o budowie i utrzymaniu nawierzchni kolejowej
Dróżnik obchodowy:
ocenianie stanu technicznego drogi kolejowej i jej elementów składowych;
kontrolowanie stanu szyn, ich przytwierdzenia i stanu luzów oraz kontrolowanie rozjazdów kolejowych;
zabezpieczanie miejsc pękniętych szyn oraz innych uszkodzeń podtorza kolejowego;
informowanie odpowiednich służb o zauważonych uszkodzeniach linii telefonicznych, energetycznych i sieci trakcyjnej;
dokręcanie śrub łubkowych, stropowych oraz wkrętów z ich równoczesnym smarowaniem;
czyszczenie żłobków na przejazdach kolejowych niestrzeżonych, a w porze zimowej posypywanie piaskiem oblodzonych odcinków dróg kołowych na dojazdach do tych przejazdów;
osygnalizowanie miejsc robót torowych oraz miejsc niebezpiecznych w torze i przeszkód zagrażających bezpieczeństwu ruchu pociągów;
posługiwanie się instrukcjami i przepisami o wykonywaniu obchodów na liniach kolejowych, utrzymywaniu dróg kolejowych oraz sygnalizacji na kolejach;
stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony od porażeń prądem elektrycznym oraz ochrony środowiska
Nastawniczy:
nastawianie zwrotnic, wykolejnic, rygli, semaforów i innych sygnałów znajdujących się na drodze przebiegu pociągów w okręgu nastawczym, który obsługuje;
dokonywanie przeglądów rozjazdów, łączników szynowych i odcinków izolowanych;
obserwowanie jazdy pociągów, pojazdów pomocniczych lub taboru kolejowego pod względem ich bezawaryjnej pracy i prawidłowego oznakowania;
utrzymywanie zwrotnic w położeniu ochronnym w czasie przerw w przebiegach pociągów;
uczestniczenie w pracy manewrowej wykonywanej w danym okręgu nastawczym;
wykonywanie i doręczanie na polecenie przełożonych rozkazów szczególnych dla pociągów wjeżdżających lub wyjeżdżających;
oświetlanie sygnałów, zwrotnic, pomieszczeń oraz terenu wchodzącego w okręg nastawczy lub do niego przylegający;
obsługiwanie urządzeń łączności z posterunkami technicznymi, dróżnikami przejazdowymi i innymi na stacji;
posługiwanie się przepisami o sygnalizacji, instrukcjami służbowymi, kartami zależności oraz regulaminem technicznym stacji;
przestrzeganie warunków bhp i przepisów bezpieczeństwa ruchu pociągów
Zwrotniczy:
dokonywanie zewnętrznych oględzin rozjazdów, łączników szynowych i odcinków izolowanych;
nastawianie potrzebnych położeń zwrotnic i wykolejnic znajdujących się w drodze przebiegu pociągów w obrębie posterunku zwrotniczego (okręgu nastawczego);
nadawanie sygnałów wizualno-słuchowych po należytym ułożeniu i ewentualnym zabezpieczeniu drogi jazdy taboru;
obserwowanie jazdy pociągów, pojazdów pomocniczych i pojazdów trakcyjnych, a w razie potrzeby zatrzymywanie ich sygnałem "Stój";
oświetlanie wskaźników na zwrotnicach i sygnałach określonych regulaminem;
dokręcanie śrub i wkrętów na przydzielonych rozjazdach i wykolejnicach;
czyszczenie elementów trących zwrotnic oraz ich smarowanie;
odśnieżanie rozjazdów i wykolejnic oraz usuwanie zlodowacenia ich elementów;
uczestniczenie w prowadzeniu manewrów w rejonie posterunku zwrotniczego (okręgu nastawczego) i zabezpieczanie odstawionego taboru;
stwierdzanie wyjazdu pociągu z sygnałem końcowym;
stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony od porażeń prądem elektrycznym oraz ochrony środowiska;
posługiwanie się urządzeniami łączności przewodowej i bezprzewodowej
Prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe w specjalności prowadzący spalinowe pojazdy kolejowe wyłącznie w obrębie bocznicy kolejowej:
prowadzenie pojazdów trakcyjnych i wykonywanie prac manewrowych w obrębie bocznicy
prowadzenie dokumentacji eksploatacyjnej, dotyczącej obsługiwanego pojazdu